kobiety.net.pl

Nazwa: Hasło:
 
Jeśli nie masz jeszcze konta zarejestruj się
» Polityka cookie Kobiety.net.pl

Strona główna   Dom   Kariera   Rodzina   Styl   Zdrowie   Związki   Życie   Klub  

 
Szukaj

   





 
Ankieta
Czy kobiety w Polsce są dyskryminowane w pracy?





 
 

Jak dobrze wybrać kurs językowy?
2012/10/2 0:40:00

Kursy językowe są jedną z najpopularniejszych form nauki języka obcego. Największym zainteresowaniem wśród uczniów cieszy się język angielski. Jednak liczba dostępnych na rynku szkół, kursów i szkoleń może niejednego z nich przyprawić o ból głowy. Jak nie pogubić się w ofertach szkół językowych i wybrać tę najlepszą podpowiadają eksperci British Council.

Określ swój cel

Przed rozpoczęciem kursu, warto dokładnie rozważyć, w jakim celu chcemy uczyć się języka i na ile zaproponowany program nauki odpowiada naszym planom. Jeśli zamierzamy rozpocząć anglojęzyczne studia czy program szkoleniowy, albo posługujemy się językiem w pracy potrzebujemy innych zajęć językowych niż osoba, której zamiarem jest nauczyć się swobodnej komunikacji w trakcie zagranicznych podróży. Równie ważny jest dobry wybór czasu trwania i intensywności kursu, który także warto dostosować do celu nauki. Krótkie i intensywne kursy sprawdzą się w sytuacji, gdy mamy jasno sprecyzowany cel i ograniczoną ilość czasu, na przykład potrzebujemy dobrze przygotować się do zagranicznego wyjazdu służbowego albo ważnego spotkania, czy konferencji. Jeśli natomiast chcemy podczas kursu spokojnie rozbudowywać swoje kompetencje językowe, warto wybrać kurs długoterminowy. Doświadczeni lektorzy wiedzą, że najważniejsza jest systematyczność – intensywna nauka daje szybkie rezultaty, ale kursant równie szybko traci zdobyte umiejętności.

Metody nauczania

Kolejnym ważnym elementem, który warto wziąć pod uwagę jest metodyka nauczania. Obecnie w zasadzie na wszystkich kursach ogólnych stosuje się metodę komunikacyjną stawiająca na pierwszym miejscu sprawne rozumienie oraz płynne komunikowanie się w mowie. Metoda ta wspierana bywa przez elementy innych podejść, a więc wszelkiego rodzaju utrwalające ćwiczenia gramatyczno-leksykalne i fonetyczne, krótkie tłumaczenia, czy bardziej zaawansowaną pracę z tekstem. Z kolei profilowane kursy specjalistyczne zawsze powinny dostosowywać metodę do celów dydaktycznych: kurs pisania dla prawnikow opierać się będzie o pracę z tekstem, kurs dla pracowników telecentrum o pracę z rozumieniem ze słuchu, a kurs egzaminacyjny zawierać będzie elementy przygotowujące słuchacza do konkretnych zadań egzaminacyjnych. Przed wyborem kursu warto porozmawiać z organizatorem o stosowanych w trakcie kursu metodach oraz wsparciu w postaci dostępu do dodatkowych materiałów w języku obcym (biblioteka i mediateka), a także możliwości korzystania z dodatkowych elektronicznych zasobów edukacyjnych.

„Obecnie obserwujemy dynamiczny rozwoj nowych narzędzi do uczenia się jezyka, w tym szereg rozwiązań o charakterze multimedialnym. Pojawiają się ciekawe rozwiązania umożliwiające naukę w czasie, miejscu i formie dogodnej dla uczących się. Dzięki stosowaniu zróżnicowanych metod można znacznie podnieść skuteczność uczenia się” – mówi Marlena Ryl-Zaleska, współpracujący z BC ekspert językowy.

Testy sprawdzające

Przed rozpoczęciem nauki warto dowiedzieć się, czy szkoła posiada odpowiednie narzędzia do sprawdzania naszego poziomu znajomości języka oraz, co ważne, naszych postępów w nauce. W ten sposób można łatwo ocenić skuteczność kursu i sprawdzić, które elementy np. czytanie, pisanie, mówienie, wymagają większej uwagi. Taki test oferuje od niedawna British Council. Aptis to test modułowy, za pomocą którego można precyzyjnie i niemal natychmiast zweryfikować wymagane kompetencje językowe. Moduły testu sprawdzające poszczególne umiejętności językowe, czyli słuchanie, rozumienie tekstów, mówienie i pisanie mogą być przeprowadzane niezależnie od siebie, łącznie lub w dowolnych konfiguracjach w zależności od potrzeb.

Aptis pozwala zidentyfikować potrzeby studentów przed rozpoczęciem kursu i szybko ocenić poziom ich poszczególnych umiejętności językowych. Dzięki temu, po zakończeniu kursu, można nie tylko sprawdzić, ile student przyswoił wiedzy, ale też na ile poprawiły się poszczególne elementy, na przykład mówienie. To rzadko spotykana elastyczność wśród testów poziomujących” – mówi Dorota Rankowska z British Council.

Dobry wykładowca na wagę złota

Jednym z ważniejszych kryteriów, jakie powinny być brane pod uwagę przy wyborze kursu językowego, są kwalifikacje wykładowców. Obecność dyplomów, certyfikatów i zaświadczeń jest ważna, ale nie najważniejsza. O szkole dobrze świadczy, gdy wykładowcami są absolwenci renomowanych uczelni lingwistycznych lub posiadacze międzynarodowych dyplomów – IHC, CELTA, DELTA, CEELT, ale warto zwrócić uwagę także na inne czynniki. Jeżeli w szkole wykładają native speakerzy, warto upewnić się, czy są stałymi współpracownikami, czy może pojawiają się tylko od czasu do czasu, co należy do niechlubnych praktyk niektórych szkół.

„Najlepiej, gdy wykładowcy wykładają w danej szkole na stałe i opierają się na sprawdzonej metodyce. W ten sposób można uniknąć sytuacji, kiedy pojawia się nowy nauczyciel i wprowadza swoje pomysły, które niekoniecznie sprawdzają się i pozostają w izolacji od calego systemu wsparcia uczenia się, który dostarcza dobra szkoła’” – podpowiada Marlena Ryl-Zaleska.

Ile to kosztuje?

Istotnym czynnikiem przy wyborze kursu pozostaje również cena – jeśli jest wyraźnie niższa niż średnia cena rynkowa porównywalnych merytorycznie ofert, należy sprawdzić powody. Może odkryjemy, ze szkoła zatrudnia niewykwalifikowanych, niedoświadczonych i mało zmotywowanych lektorów, warunki lokalowe są kiepskie, a metody nie do końca przemyślane. Nasze oszczędności na kursie mogą okazać się pozorne, bo taka nauka nie będzie skuteczna.



()


 
 

WyslijPowiadom znajomego DrukujWersja do druku LinkDodaj link Kanal RSSKanal RSS

Zainteresował Cię ten artykuł? Przeczytaj podobne. Kliknij i wybierz temat: British Council, kurs językowy, nauka języka


 


 


 
Przepis dnia: Pavlova biała z kiwi

Uzależnia i powoduje, że ci którzy szukali dotąd zastosowania dla "nadmiarowych" białek, mają problem co zrobić z żółtkami.»