Licealiści uczą się przedmiotów ścisłych, bo widzą w tym sens, ale nie przepadają za nimi – oto jeden z wniosków badania „Barometr edukacyjny Bayer” zrealizowanego przez Millward Brown SMG/KRC.
Najbardziej lubianym przedmiotem ścisłym polskich licealistów jest matematyka (wskazało ją 31,5 proc. respondentów), następnie biologia (29,5 proc.), chemia (25 proc.) i fizyka (17,9 proc.). Listę ulubionych przedmiotów licealistów otwierają języki obce oraz język polski (odpowiednio 42,5 i 32 proc.). Licealiści cenią matematykę jako przedmiot rozwijający intelekt i zdolność logicznego myślenia. Biologia jest lubiana ze względu na walory poznawcze wynikające z jej empirycznego charakteru, natomiast chemia i fizyka - ze względu na realizowane doświadczenia.
Oto wnioski z ogólnopolskich badań „Barometr edukacyjny Bayer”. Ich celem było zdiagnozowanie postaw polskich licealistów względem nauk ścisłych. Badania są elementem programu promocji nauk ścisłych wśród młodzieży, realizowanego pod patronatem minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Rektora Politechniki Warszawskiej. Przedmioty ścisłe a przyszły zawód
Zapytani o przedmioty, których uczą się pod kątem przyszłej pracy zawodowej, licealiści na pierwszym miejscu wymieniają języki obce, ale na drugim - matematykę, na trzecim – biologię. Chemia i fizyka plasują się na piątym i szóstym miejscu (za językiem polskim). W odniesieniu do kariery zawodowej licealiści doceniają matematykę za możliwość pracy w różnych zawodach, fizykę – sposobność znalezienia pracy za granicą, a pracę związaną z chemią i biologią uważają za rozwijającą.
Licealiści najczęściej spodziewają się, że ich praca zawodowa – poza walorami płacowymi – będzie ciekawa i zgodna z zainteresowaniami (69,8 proc.). Jednocześnie dostrzegają korzyści, jakie mogą mieć przedmioty ścisłe dla ich życia zawodowego. Matematyka daje możliwość zatrudnienia w wielu zawodach (83,8 proc.), biologia i chemia zapewnią ciekawą, rozwijającą pracę (odpowiednio 75,4 oraz 72,8 proc. wskazań), dzięki fizyce łatwo znaleźć zatrudnienie za granicą (64,9 proc.).
Jednocześnie licealiści deklarują wolę związania przyszłości z ulubionym przedmiotem ścisłym: 33,8 proc. miłośników fizyki i 28,4 proc. matematyki będzie kontynuowało naukę na kierunkach ścisłych, w tym politechnicznych, 33,8 proc. uczniów lubiących chemię i 31,8 proc biologię – na kierunkach medycznych. Fascynujące doświadczenia
- Zrozumienie pojęć z zakresu nauk ścisłych wymaga dużego nakładu pracy, dobrego przygotowania, wielu ćwiczeń, rozwijania logicznego myślenia i pomocy dorosłych w tej żmudnej pracy – mówi dr Stefania Elbanowska-Ciemuchowska z Zakładu Dydaktyki Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego, konsultant merytoryczny programu. - Czynnikiem wpływającym na emocje i powodującym zwiększenie atrakcyjności przedmiotu są doświadczenia.
Badanie „Barometr edukacyjny Bayer” zrealizował instytut Millward Brown SMG/KRC w październiku 2011 metodą ankiety audytoryjnej na próbie 543 uczniów klas pierwszych liceów ogólnokształcących w całym kraju.