Polski system szkolnictwa cieszy się obecnie dobrą opinią – znacznie częściej oceniany jest pozytywnie (51%) niż negatywnie (36%). Najczęściej aprobują go rolnicy, mieszkańcy wsi, a także robotnicy i bezrobotni.
Należy ponadto podkreślić, że pozytywnie oceniają go też ludzie młodzi, w wieku od 25 do 34 lat oraz uczniowie i studenci, którzy w większości znają dzisiejszą rzeczywistość szkolną z własnego doświadczenia. Szkolnictwo jest lepiej oceniane przez kobiety niż przez mężczyzn. To wyniki najnowszych badań CBOS.
W opinii większości respondentów, polskie szkoły stwarzają uczniom warunki do wszechstronnego rozwoju intelektualnego (zapewniają wykwalifikowaną kadrę nauczycielską oraz wysoki poziom wiedzy, uczą także samodzielnego myślenia i rozwijają zainteresowania), rozwoju duchowego (zapewniają wychowanie religijne i – w mniejszej mierze – patriotyczne) oraz fizycznego (dbają o rozwój fizyczny uczniów). Większość badanych uważa ponadto, że szkoły współpracują z rodzicami uczniów. Ponad połowa wyraża też przekonanie, że wypełniają swoje zadania wychowawcze oraz uczą pracy zespołowej, współdziałania przy rozwiązywaniu problemów.
Wyraźnie podzielone są opinie na temat zapewnienia uczniom bezpieczeństwa w szkołach (42% uważa, że chronią one uczniów przed narkomanią i przemocą, a 45% jest przeciwnego zdania). Równie niejednoznaczne są opinie badanych na temat tego, czy szkoły przygotowują młode pokolenie do współtworzenia społeczeństwa obywatelskiego, tzn. do aktywnego udziału w życiu swojej społeczności lokalnej (38% opinii pozytywnych i 36% negatywnych) oraz do uczestnictwa w życiu społecznym i politycznym kraju (odpowiednio: 36% i 39%).
Natomiast negatywne opinie przeważają w dwóch sprawach, dotyczących przygotowania młodzieży do życia rodzinnego (do małżeństwa i wychowywania dzieci ) oraz do radzenia sobie z problemami, jakie niesie współczesne życie. Ponad dwie piąte badanych uważa, że polskie szkoły nie wywiązują się z tych zadań.
Mimo odnotowanej w ostatnich dziewięciu latach poprawy opinii o szkołach oraz stosunkowo pozytywnej oceny podstawowych dziedzin ich funkcjonowania, nadal ponad połowa Polaków postuluje wprowadzenie zmian w szkolnictwie. Postulaty zwolenników zmian najczęściej dotyczą modelu wychowania dzieci i młodzieży. Sprowadzają się one głównie do propozycji zaostrzenia dyscypliny w szkole oraz zwiększenia wymagań wobec uczniów Znaczna grupa zwolenników zmian w szkolnictwie odnosi swoje propozycje do kadry nauczycielskiej. Badani domagają się przede wszystkim wzrostu uprawnień nauczycieli (by mieli większy wpływ na wychowanie uczniów i na inne sprawy związane z edukacją) oraz wzmocnienia ich autorytetu, prestiżu całej grupy zawodowej.
Babà jest pochodną ciasta rosnącego na naturalnych drożdżach, typowego dla polskiej tradycji ludowej. Uważa się że odmiana ta została wprowadzona na życzenie Gerolamo Baby, osiemnastowiecznego króla Neapolu, który był wielkim wielbicielem słodkości. »