kobiety.net.pl

Nazwa: Hasło:
 
Jeśli nie masz jeszcze konta zarejestruj się
» Polityka cookie Kobiety.net.pl

Strona główna   Dom   Kariera   Rodzina   Styl   Zdrowie   Związki   Życie   Klub  

 
Szukaj

   





 
Ankieta
Czy kobiety w Polsce są dyskryminowane w pracy?





 
 

Szkoła w opinii Polaków
2007/7/25 23:37:01

Polski system szkolnictwa cieszy się obecnie dobrą opinią – znacznie częściej oceniany jest pozytywnie (51%) niż negatywnie (36%). Najczęściej aprobują go rolnicy, mieszkańcy wsi, a także robotnicy i bezrobotni.

Należy ponadto podkreślić, że pozytywnie oceniają go też ludzie młodzi, w wieku od 25 do 34 lat oraz uczniowie i studenci, którzy w większości znają dzisiejszą rzeczywistość szkolną z własnego doświadczenia. Szkolnictwo jest lepiej oceniane przez kobiety niż przez mężczyzn. To wyniki najnowszych badań CBOS.

W opinii większości respondentów, polskie szkoły stwarzają uczniom warunki do wszechstronnego rozwoju intelektualnego (zapewniają wykwalifikowaną kadrę nauczycielską oraz wysoki poziom wiedzy, uczą także samodzielnego myślenia i rozwijają zainteresowania), rozwoju duchowego (zapewniają wychowanie religijne i – w mniejszej mierze – patriotyczne) oraz fizycznego (dbają o rozwój fizyczny uczniów). Większość badanych uważa ponadto, że szkoły współpracują z rodzicami uczniów. Ponad połowa wyraża też przekonanie, że wypełniają swoje zadania wychowawcze oraz uczą pracy zespołowej, współdziałania przy rozwiązywaniu problemów.

Wyraźnie podzielone są opinie na temat zapewnienia uczniom bezpieczeństwa w szkołach (42% uważa, że chronią one uczniów przed narkomanią i przemocą, a 45% jest przeciwnego zdania). Równie niejednoznaczne są opinie badanych na temat tego, czy szkoły przygotowują młode pokolenie do współtworzenia społeczeństwa obywatelskiego, tzn. do aktywnego udziału w życiu swojej społeczności lokalnej (38% opinii pozytywnych i 36% negatywnych) oraz do uczestnictwa w życiu społecznym i politycznym kraju (odpowiednio: 36% i 39%).

Natomiast negatywne opinie przeważają w dwóch sprawach, dotyczących przygotowania młodzieży do życia rodzinnego (do małżeństwa i wychowywania dzieci ) oraz do radzenia sobie z problemami, jakie niesie współczesne życie. Ponad dwie piąte badanych uważa, że polskie szkoły nie wywiązują się z tych zadań.

Mimo odnotowanej w ostatnich dziewięciu latach poprawy opinii o szkołach oraz stosunkowo pozytywnej oceny podstawowych dziedzin ich funkcjonowania, nadal ponad połowa Polaków postuluje wprowadzenie zmian w szkolnictwie. Postulaty zwolenników zmian najczęściej dotyczą modelu wychowania dzieci i młodzieży. Sprowadzają się one głównie do propozycji zaostrzenia dyscypliny w szkole oraz zwiększenia wymagań wobec uczniów Znaczna grupa zwolenników zmian w szkolnictwie odnosi swoje propozycje do kadry nauczycielskiej. Badani domagają się przede wszystkim wzrostu uprawnień nauczycieli (by mieli większy wpływ na wychowanie uczniów i na inne sprawy związane z edukacją) oraz wzmocnienia ich autorytetu, prestiżu całej grupy zawodowej.



Oprac: Aleksandra Dudzisz

 
 

WyslijPowiadom znajomego DrukujWersja do druku LinkDodaj link Kanal RSSKanal RSS

Zainteresował Cię ten artykuł? Przeczytaj podobne. Kliknij i wybierz temat: CBOS, edukacja, szkoła


 


 


 
Przepis dnia: Pavlova biała z kiwi

Uzależnia i powoduje, że ci którzy szukali dotąd zastosowania dla "nadmiarowych" białek, mają problem co zrobić z żółtkami.»